Made in Brazil - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Walter en Nicole - WaarBenJij.nu Made in Brazil - Reisverslag uit Fortaleza, Brazilië van Walter en Nicole - WaarBenJij.nu

Made in Brazil

Door: wapoe

Blijf op de hoogte en volg Walter en Nicole

08 Juni 2012 | Brazilië, Fortaleza

Dag allemaal,
Welja, het valt op, in tegenstelling tot Portugal, dat bijna alles wat er hier te koop is, van bouwmateriaal tot souvenirs tot voedsel en auto´s, alles is "made in Brazil" en, wat dat niet is, is tien tegen één made in China natuurlijk. We zagen zelfs een biljarttagel "made in China", maar spijtig genoeg kon ik ze niet uitproberen want ze stond opzij geschoven in een hoek. Volgens wat ge ziet in de warenhuizen wordt er maar heel weinig ingevoerd, soms zelfs tot mijn grote spijt. Ik mis bv. heel erg wijn. Ik drink wel eens graag een pintje en Poesje zeker, maar een leven zonder wijn is toch maar niks. Tot nu toe hebben we welgeteld 5 keer wijn gekocht waarvan 4 keer Braziliaanse en 1 keer Argentijnse, en dat was de enige lekkere. De Braziliaanse is niet te ZUIPEN, zelfs niet met uw ogen dicht en een wasspeld op je neus, zelfs niet als hij Miraculo heet. Oftewel pure azijn, en dat noemen ze seco, ofwel azijn met toegevoegde suiker en die noemen ze Suave. Zelfs betere eigen huiswijn stoken de Portugezen tot aguardente of ze maken er carrément wijnazijn van. Verschrikkelijk. En dan kan je in de betere warenhuizen wel importwijn kopen, Chileense of Argentijnse, Franse of Portugese, maar die is dan meestal zo duur dat het dan eigenlijk ook niet meer hoeft. Als ge 20 euro moet gaan betalen voor een Portuguese vinho de mesa dan stelt ge die aankoop nog maar een koppel weken uit.
Van alle auto´s, moto´s, vrachtwagens en bussen wordt naar schatting 90% lokaal geassembleerd. Alle Europses merken hebben hier hun latino modellen en fabrieken, behalve de luxebeestjes als Mercedes, BMW en Audi en die ziet ge dan ook niet. Ford en Chevrolet worden hier ook gemaakt. Toyota is, denk ik , wel geinporteerd, al heb ik BJ80´s gezien met het Toyota logo, iets wat bij ons niet bestaan heeft. Maar de Aziaten hebben hier meestal dezelfde modellen als in Europa.
Alle air conditioning is Electrolux-Brazil en alle koelkasten en vriezers zijn Consul-Brazil. Air conditioning is hier vrij algemeen , halo-halo auto´s zijn in Afrika en Azië ook dagelijkse kost maar de echte rijdende muziekauto´s hebben we alleen hier nog maar gezien.
Maar wat we echt dachten te zien en zelfs op te pikken is het SAMBA dansen, dat zijn we hier volledig mislopen. Volgens mij hebt ge in Antwerpen meer samba-dansgelegenheden dan in Natal of Salvador.
Ondertussen zitten we hier op een echte rustplaats op een 150km vóór Fortaleza, een dorpje aan de kust met heel veel infrastructuur voor toeristen maar nog niet echt verpest. We zijn hier nu een dag of vier neergestreken en eigenlijk hadden we dat wel nodig, steden kwamen ons langzaam maar zeker de strot uit. Hier doen we ons eigen ding, we houden geen rekening met Buggy uitstappen in de duinen en over de stranden, we gaan géén pizza of lasagna eten. Das nog zoiets: Braziliaans eten is niet echt interessant, valt eigenlijk een beetje tegen. Veel gefriteerd, tot hele vissen toe, geserveerd met rijst, friet, bonen (bruin of feijoão frade) soms igname en sla. Soms wel lekkere stoofpotjes van vis of kip met cocos (moceque) maar niet echt veel om bij stil te staan, ook veel fastfood dingen. Wel zijn er heerlijke fruitsappen overal verkrijgbaar en "Coco Gelado" of vers sap uit de kokosnoot. . Nee, dan viel er in de Aziatische keuken meer te ontdekken en te onthouden.

Morgen trekken we door naar Fortaleza, het laatste station, de laatste stad, de laatste hoop op Samba, misschien voeg ik nog een hoofdstukje toe, maar op 8 juni vliegen we.

Fortaleza zijn we nu. Heel veel verschil met wat we tot nu toe gezien hebben, leuke vrij propere overzichtelijke stad. Wel nog steeds schitterend weer. Wat dat betreft hebben we hier een echte hoerenchance. Heel Brazilië zit met wateroverlast, in het zuiden zoals in Sâo Paulo ijzig koud zelfs. Het nieuws gaat hier bijna uitsluitend over overstromingen her en der. Alleen de strook waar wij nu rondtoeren wordt gespaard, sterker nog, wordt geplaagd met aanhoudende droogte. geen nood, morgen vertrekken we.
Vandaag was het feestdag (7juni) dus alles potdicht behalve de kerken en ´s namiddags iedereen naar de beach. HEHE, onze laatste kans voor Samba on the beach.... Vergeet het ! zelfs geen muziek dit keer. Een heel kalme, rustige, bijna serieuze en verstandige stad. Iedereen doet sport op het strand, volley, voetbal, powertraining zelfs koorddansen, noem maar op.. en op de dijk tientallen verhuurkraampjes van die moderne rolschaatsen - rollerskates - en skateboards en daar gaan we: kakafonie gegarandeerd, dik en dun, beginnelingen en kraks, alles door mekaar. De eerste keer gezien! Ook kraampjes met eten en drinken op het strand maar toch veel minder hier. Maar waar je echt gek van wordt is al dat fotookesgetrek. Trouwens, mijne frank is nog gevallen over die mooie tanden. Ik zei al ergens dat er een cultuur bestaat van mooie tanden en dat iedereen in de toiletten zijn tanden staat te poetsen. Alle jongeren hebben ook die beugels om hun gebit in lijn te forceren. Maar pas op, niet alleen jongeren doen zoiets hier,volwassenen tot 50 jaar lopen met zo´n ding. Wij dachten altijd maar van "overdrijven ze niet een beetje veel?" Maar pardon, gisteravond viel mijne frank. Ge loopt zo door al dat volk te peinzen van "wat loop ik hier nu te doen", dus, ´k ben zo eens effe op mijn gat gaan zitten om naar die mensen te kijken. Duizenden fotookes ziet ge maken, en das niks,maar poseren dat die lui kunnen, das nog erger dan Aziaten, en elkeen heeft een standaard pose-smoeltje, gegarandeerd met een mond in de breedst-mogelijke smile om niet gelijk krampen te krijgen, jong en oud, male en female, iedereeen heeft hét!
En dan zijn mooie tanden natuurlijk dé clou van het sukses.
Hoe we ook al geoefend hebben voor de spiegel, we zijn er nog lang niet.
Maar bon, straks dus de vlieger op. Vlucht om 19.35u. Poesje met pijn in heup en rug, ikke in de linkerknie. Dit allemaal van het stappen en slenteren, we hebben hier wat afgedweild.
Komen we nog terug? In alle geval niet volgend jaar. Azië had veel meer te bieden aan nieuwe ontdekkingen allerlei, Afrika lonkt ook weer en Latijns Amerika is nog veel meer dan alleen Brazili¨.
Maar zeg nooit Nooit.

Dit keertje sturen we door zonder foto´s wegens short in time, maar zogauw we thuis zijn sturen we er nog een paar door.
Dikke kussen en até Amanhá

• 08 Juni 2012 - 17:43

Funcho 5:

leuk verslag - vlieg veilig en até manha - we zullen allemaal blij zijn en misschien brengen we de Capataz al mee tot Tunes

• 08 Juni 2012 - 18:15

Mariska :

Prettige reis terug! Het was heel plezierig jullie te vergezellen via de relatorios.
    Indien jullie plannen hebben voor Afrika, spring dan maar even binnen in Bissau; altijd welkom! Mariska

• 08 Juni 2012 - 19:21

Eva&Gerard:

Lieve Nicole&Walter, we hebben heel genoten van jullie uitvoerig verslagen,avonturen tijdens jullie lange reis door een relt.klein gebied van Brazilie........een andere keer gaan jullie naar een gebied waar heeeeeel veel samba wordt gedanst en ook in een andere tijd van het jaar!!!
    We wensen jullie een heerlijk thuiskoemen.......denken aan jullie en nogmaals harteljk dank dat we hebben mogen meegenieten van jullie geweldig grote reis ......nemen jullie de tijd en komen jullie maar bij ons vertellen
    Liefs uit Porches
    Eva&Gerard

• 09 Juni 2012 - 07:48

Eric:

Walter en Nicole, ik wens jullie een veilige reis terug. Tot wederhoren.

• 09 Juni 2012 - 07:59

Guy:

Aan alles komt een eind en er zijn dan weer goede kantjes, hondjes terug zien en lekker wijn. Wat moet een mens nog meer hebben. Zal hier eens zien dat ik geen cd kan meebrengen om de SAMBA te leren. Goed thuis en tot aan de skype. kusjes

• 09 Juni 2012 - 08:02

Eddy & Brigitte:

Bedankt voor de leuke verslagen van de rondreis. We wensen jullie een veilige en aangename terugreis.Vele groetjes van ons beide .

• 09 Juni 2012 - 08:05

Eddy & Brigitte:

De Samba kan je bewonderen vanachter je Pc , zie maar eens op Youtube .linken zat tot je er genoeg van krijgt.
    Maar on the beach op een Braziliaans strand met wat leuke meiden zal denk ik meer aanspreken !

• 09 Juni 2012 - 13:50

Desiree:

Hallo Nicole en Walter,
    Leuk om jullie verslagen te lezen, hoop dat jullie een goede reis terug hebben.

Groetjes Desiree

• 09 Juni 2012 - 13:50

Desiree:

Hallo Nicole en Walter,
    Leuk om jullie verslagen te lezen, hoop dat jullie een goede reis terug hebben.

Groetjes Desiree

• 16 Juni 2012 - 06:53

Poff:

Nog een late reactie... maar ik heb genoten van jullie woorden... elke keer even mee genomen worden op de stroom... zalig..
    Tot binnen drie weken...
    Veel liefs