Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Walter en Nicole - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Walter en Nicole - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: wapoe

Blijf op de hoogte en volg Walter en Nicole

09 April 2011 | Cambodja, Khett Siem Reab

We reizen duidelijk op een andere manier dan vroeger, daarmee bedoel ik voor 1997 toen we ermee gestopt zijn en naar Portugal verhuisd zijn. Nu bv. in Cha-am zijn we na 2 nachten van hotel veranderd, omdat de kamer die we via internet besteld hadden - op basis van een prachtige foto van kamer met balkon dat uitgeeft over de zee - met de prijs die we betaald hadden slechts recht gaf op een kamer(tje) zonder venster! De kamer van de foto bleek meer dan eens zo duur. En we hadden betaald voor 2 dagen! Poesje heeft 2 dagen rondgelopen als een donderwolk en de eerste dag wist ze al naar welk hotel we zouden verhuizen - kamer met balkon over de zee natuurlijk maar wel een stuk goedkoper - en ze heeft er een ere zaak van gemaakt een vlammende kommentaar neer te zetten op de site waar we de kamer besteld hadden. Maar 20 jaar geleden zouden we wel in het eerste kamertje gebleven zijn want toen gaven de uitgespaarde centen een grotere voldoening dan wat dan ook... En toch, na 4 dagen aan de kust, hebben we het voor bekeken gehouden en zijn terug het binnenland ingetrokken. Een waalse vriend - sinds een tiental jaaren boedhist - had als kommentaar geschreven op onze brief waarin we zeiden dat we het na 100den boedha beelden eigenlijk al gehad hadden : pas op, het is pas na het zien van 1000den boedha's dat dit enig effect begint te hebben. Dit in gedachten dus weer klaar voor de tempels en zelfs meer, voor de Angkor ruines in Cambodja!!
Dus de bus op naar Bangkok. Heerlijk, een ouderwetse rammelbus met 60 plaatsen. Wat een verschil met die flitsende Toyota Commuter busjes van 13 plaatsen waarvan Thailand erwel een miljoen van schijnt ingevoerd te hebben. Ze scheuren je in een mum van tijd van A naar B maar je bent telkens weer helemaal opgelucht dat je veilig aangekomen bent. Zulk busje hadden we wel weer de volgende morgen van Bangkok naar de grand met Cambodja. Daar moesten we overstappen in een taxi tot in Siem Reap, de hoofstad van het Angkor gebeuren. Aan de grens zijn we nog eens degelijk gerold, en eigenlijk op rekening te schrijven van de Thaise commentaren op de Cambodjanen - die 2 kunnen elkaar nog steeds niet luchten - en de waarschuwingen van de Guide du Routard. Pas op voor het gehassel aan de grens, pas voor oplichting en diefstal, pas op in de hotels... Dus wijlie er helemaal klaar voor, niet met ons he: visum klaar van op voorhand, en alle antennetjes uitgestoken. Begon al goed, op 10 km voor de grens stoppen we een uur aan een alleenstaand cafeetje, verschillende van de busjes komen er samen en de "verantwoordelijke begeleider" om ons over de grens te loodsen komt aan ieder tafeltje afzonderlijk praten: of je al een visum hebt, of je al lokaal geld hebt, of je verblijf in Thailand het visum niet overschreden heeft, enzovoort... Daarna worden de busjes weer helemaal anders opgedeeld blijkbaar naargelang hoeveel ze aan ieder kunnen "verdienen". Maar niet met ons he! En alles ging inderdaad goed tot hij tussen de 2 grenzen - we waren dan al te voet aan het sjoken met alle bagage, goed in het zweet - stopt aan een geldautomaat en ons groepje rond hem roept om ons te vertellen dat we nu allemaal Thaise bath uit het machien moesten halen- 500 euro per week zou het verblijf in Cambodja kosten - en die bath dan gaan wisselen in eenkantoor dat hij ons zou aanwijzen, en dan zouden we cambodjaanse Riel hebben en veel goedkoper leven dan met $ - de gangbare munt voor toeristen - en aan een veel betere koers dan in het binnenland want hier aan de grans kan dat allemaal zonder commissie te betalen. Ik rook al onraad maar als goede beursganger dacht ik slim te zijn om niet alles op 1 paard in te zetten, dus ik wissel de helft van wat hij ons aanraadt. Vandaag - 2 dagen later en slimmer - weet ik dat we op die wissel 20% ingeboet hebben. En dan hebben we die klojo nog een riante fooi gegeven ook!
Cambodjanen blijken dus lieve normale mensen te zijn, een tikje meer afrikaans gekruid dan de thai, dus in de handel moet je wat meer bieden en eerder op 50% van de vraagprijs mikken dan op 80% in T., en oppassen met de grote bedragen. We hadden na onze wissel 2.006.000 Riel , we waren voor de 2de keer in ons leven miljonair! de eerste keer was in Zaires. Maar de duizenden gaan hier dus over de toonbank dat het niks is. kheb net voor 2000 een fles water gekocht die ik gisteren nog 4000 betaald heb. Wel effe oppassen dus, vooral voor de nullen. 16.000 is niet hetzelfde als 160.000!
Maar het begint al snelte suizen in je oren. Straks weer snel snel wennen aan de eurootjes of het kan veel geld kosten! En hier zitten we dus weer volle bak aan de boedha's maaaaaar poesje heeft een prachtige kamer!

ps: in cambodja werkt de portugese SIM kaart niet, dus enkel bereikbaar op belgisch nummer.

Groetjes en tot in de ruines van ANGKOR

• 09 April 2011 - 12:20

Reine:

Poes, dat is nu nog eens stijl sé. Zo ver weg van huis en toch de moeite nemen om de kleur van de kledij aan te passen aan het voertuig! :) Mooie foto's, doen de reisgoesting kriebelen. Nog veel moois gewenst. x reine

• 09 April 2011 - 13:12

Anna En Theo:

hoi globetrotters. Aaahh nu snap ik waar die tweede naschok in Japan vandaan kwam. Van Poesjes donderwolk!! Ja ik zie het helemaal voor me. Een vuurspuwend lieftallig draakje!! En ja soms denk je nog zo slim te zijn. Blijken er nog slimmere mensen rond te lopen op deze aardkloot. Das wel balen, maar ach ook dat gaat weer over. Zolang je nog een paar centen overhebt om verder te gaan komt het weer goed. Wij zijn inmiddels ook aangeland bij onze meer dan hoogzwangere dochter, die hopelijk nu toch snel gaat bevallen. Ze is tonnetjerond en wij allen kijken er naar uit. Jullie lezen het t.z.t. wel. Geniet ervan en dikke kussen. Anna en Theo

• 09 April 2011 - 13:49

Ma En Pa:

mailtje gelezen +mooie foto's zo ziet je hoe slim je ook bent je kan gerold worden, maar in zo een prachtig land moet je dit er bij nemen anders lukt het niet zo kunnen we meegenieten van jullie leuke tocht ,afwachten wat hier na ? Nu verder opletten wisten niet dat ons nicole zo een goede coureur was tof groetjes

• 09 April 2011 - 14:25

Guy:

Amaai, nu je gerold ben moet poes nu zelf fietsen ipv een taxi te nemen. Maar trek het je niet aan Portugal heeft Europese steun gevraagd. Dus geniet er nog van want straks in Portugal beginnen ze misschien ook met veel oooo.

• 09 April 2011 - 15:46

Os Rosnales & Co:

Blij van jullie te lezen. Alweer heel wat weetjes voor de Trotter. Wat een avontuur. Ondertussen is het lekker in het stuwmeer zwemmen. 't Is maar even melden dat het hier quasi zomer is voor de moment. Ferme lik van de T's uit Rosnal en X van de rest.

• 10 April 2011 - 12:08

Mariska:

Leuke fotootjes en verhaal. Maar waar wacht die man met 3 vrouwen in huwelijksjurk op?

• 10 April 2011 - 12:54

Klein-kamp@orange.fr:

Heel leuk , luitjes , om jullie reis een beetje mee te kunnen beleven ! Slapen jullie een beetje bij nachttemperaturen van 25 ° ?? 't Is natuurlijk waar dat jullie in Portugal ook wel wat gewend zijn . Wij hebben hier een wweklang zomerse temperaturen gehad , maar gelukkig zakken de temeraturen op 800 meter 's nachts wel redelijk ! We zien uit naar jullie verdere avonturen ....

• 10 April 2011 - 19:03

Mirjam:

Hallo Walter en Nicole,
    Leuk zo met jullie mee te kunnen reizen... vergeet niet af en toe een wens te doen bij al die boeddha beelden... en dan natuurlijk ook een offer achterlaten, anders lukt het niet! Liefs, Mirjam

• 11 April 2011 - 18:34

Eddy & Brigitte:

Vind ik leuk jullie reisweg thuis mee te volgen. Het is een facinerende wereld met spirituele invloeden waarin Boeda zijn hoofdrol speelt. De goede geesten moet je aan je zijde hebben en dan verloopt alles zoals gewenst dus gedenk de goede Boeda .Veel reisvreugde en wees voorzichtig. Groetjes eddy_bie

• 11 April 2011 - 19:04

Frans -Lea:

Hallo ik vind het tof ,jullie een beetje te kunnen volgen ,Frans vint het straf ,dat Walter U zo laat afzien met de montebaike ,of is het om aftevallen na al dat wat jullie mee maken , In elk geval hier is nog Lasanje
    over heerlijk groetjes

• 15 April 2011 - 15:13

Desiree:

Leuk jullie verslag te lezen, jullie hebben al heel wat meegemaakt.
    Wel warm 35 graden en dan te reizen.
    Geniet ervan.

Groetjes