black and white - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Walter en Nicole - WaarBenJij.nu black and white - Reisverslag uit Ilha de Moçambique, Mozambique van Walter en Nicole - WaarBenJij.nu

black and white

Blijf op de hoogte en volg Walter en Nicole

18 Mei 2013 | Mozambique, Ilha de Moçambique

Dag allemaal,
Volgens mij zijn we nu zo'n kleine 10 dagen op weg,en we zijn een drietal dagen geleden de grens overgestoken van wit AFrika naar zwartAfrika. We zijn geland in Johannesbourg, Zuid Afrika, en heel duidelijk nog steeds wit Afrika. Het aantal blanken wat er leeft en werkt is aanzienlijk en de apartheid bestaat dan wel niet meer, maar voor elke 10 zwarte werkers is er toch nog steeds een witte opzichter en alle banen met verantwoordelijkheid of aanzien of financiele inbreng worden nog steeds ingevuld met witte mensen. Om je auto te huren praat je enkel met witten, als je hem uiteindelijk op de parking gaat afhalen krijg je met de zwarte bewakers te maken. De zaakvoerder van het restaurant is wit, de bediening is zwart, behalve dan in de nachtkroegen, die zijn helemaal bevolkt en bediend door de witten. De levensstandaard is er dan ook op gelijke voet met we kennen in Europa, maar hoe die zwarten dat doen is en blijft een groot vraagteken. Hun salarissen zijn te laag om te overleven.
We hebben een paar dagen rustig rondgereden om te aklimatiseren, het links rijden weer onder de knie te krijgen en de landschappen in ons op te nemen, want Zuid Afrika is wel een heel mooi land, heuvelachtig met klaterende riviertjes en watervallen, maar voor alle bezienswaardigheden moet je binnen de 9 tot 5 uur daar zijn, want rond alles is een hek gebouwd en voor elke ingang dien je te betalen. Soms zijn om 4 uur de poorten al dicht wegens te weinig bezoekers of zelfs reeds genoeg bezoekers gehad te hebben. Het fameuze Krugerpark daarentegen gaat open om 6 uur smorgens en je kan het zonder boete te betalen verlaten tot 17h30. Je kan er ook overnachten, maar het weekend dat wij in Kruger waren was het moederdagweekend en alle lodges en tentenkampen waren volgeboekt. Dus om 4 uur opgestaan en Kruger binnen, Savonds rushen om op tijd buiten te zijn (eersre avond om 17h33, tweede avond om 17.15. goed getimed van ons.) Gelukkig een hotelletje gevonden buiten het park, de laatste nacht zelfs op 50 m buiten de gate. We waren de auto aan het uitladen en op minimum van tijd zat er al een aap aan het stuur - een andere aap dan. Maar het park was echt de moeite. We hebben behalve leeuwen zowat alles gezien en tijd gehad om te observeren. Kheb een gigantische lijst vogels en vogeltjes geidentificeerd, prachtig. We hebben 2 keer hyenas gezien en zijn op een groep van 10 wilddogs gestoten. We hebben 35 minuten achter een olifant gesukkeld die maar niet van de weg af wilde gaan. We zijn gaan lopen van de buffels en hebben de apen achterna gezeten. Twas echt de moeite waard. Maar bij de uitgang op de laatste dag waren we tot op 10 km van de Mozambikaanse grens genaderd, dus zijn we maar gelijk overgestoken.
Dag en nacht, licht en donker, wit en zwart, rijk en arm, allemaal tegenstellingen die nit overdreven zijn om het verschil te beschrijven tussen ZuidAfrika en Mozambique. Wit Afrika en Zwart Afrika. Verplicht me nu niet van te veel waardeoordelen te vellen, want het verschil tussen een kilogram lood en een kilogram pluimen kan heel groot zijn - kijk alleen al maar effe naar het volume. Het is maar dat hier de vuilbakken dikwijls nog langs de straten worden uitgekapt, maar het is ook waar dat mensen hier nog mens zijn, dat vriendelijkheid hier nog itw uitwtrqalt, dat liefde hier nog warm is. En tussen de goeien zitten er ook slechten en das overal idem dito. Hier logeren we voorlopig bij Robin en Martha, al een gezegende tijd goeie vrienden en grootouders van onze Sandro, ons petekind. Martha heeft me laten beloven niet te verklappen dat Mozambique ook gebukt gaat onder ongekontroleerde verstedelijking, hopeloos tekort aan infrastruktuur om het groeiende transport op te vangen, pollutie, vervuiling, geldzucht en tegenstellingen tussen rijk en arm, dus doe ik dat ook niet. Van hieruit - 60 km ten noorden van Maputo, de hoofdstad - kunnen we makkelijk sprongetjes maken doorheen het hele zuiden, tot Vilankulus, waar we 20 jaar geleden gestopt zijn na een verkenning vanhet noorden van Mozambique. Zo zullen we toch het hele land doorgetrokken zijn. We zijn nu drie dagen hier, hebben al wat verkend rond Maputo, kennen de zwarte markt al voor geldwissel, hebben EINDELIJK vis gegeten, (Z.Afrika is eenvleesetende plant) We zijn een dagje naar Bileme geweest, een paradijsoordje aan een lagoon aan de Indische Oceaan. Vandaag maken we alles in orde om morgen een groot familiefeest te geven ter ere van de verjaardag van Martha. Wat wel dik tegenvalt zijn de communicatiemogelijkheden. In Azie & Brazilie hadden we of wifi of internetcafees. Hier niets van dat alls. In Z.Afrika nog wel eens eencafeetje met traagwerkende internet en bij Wimpy's krijg je 30 minuten gratis trage wifi, maar geef toe, naar Wimpy ga je liever niet... En hier??? noppes, nada, het enige wat eenbeetje werkt is 3G, maar laat onsnu juist eentabletgekocht hebben op wifi, ZONDER 3G!! Stommerikken. Dus nu zitten we op hetcomputertje va Robin, maar een 30 KVA generator starten om een computer van 0,0001 KVA te laten daaien is natuurlijk tegen alle CO2 logika in. Maar bon, dit verslagje is toch op die manier tot stand gekomen, alleen zullen we dat natuurlijk niet elke week opnieuw kunnen reproduceren. Ook weet ik nog niet of Poesje erin zal slagen haar fotootjes eraan te plakken maar nu jullie dit lezen weten jullie dit al wel.
Hier geen fotootjes van een wirwar van electriciteitsdraden en kabels inde straten, daarvoor is er veel te weinig electriciteit, maar wel van 100 verschillende BBQ-tjes, want Braai of BBQ is hier de nationale en regionale sport. Kpeis niet dat hier iemand een pannetje of en kookpotje bezit, alles gaat de BBQ op. De houtskoolproduktie is danook navenant, wat zich al goed laat merken aan het landschap. Ontbossing is in Afrika eengroot probleem en Mozambique is hierop geen uitzondering. Bij gebrek aan andere minerale brandstoffen met bijbehorende machines is hout de alles overheersende energiebron. En zoals het er nu uitziet zal dat niet veranderen voordat het hout zo raar wordt dathet onbetaalbaar wordt. Een zak houtskool van 100 kg kost hier nu omgekeerd al 25€ en dat is voor een afrikaan een klein fortuintje. Dus opportuniteiten zat voor slimmerikken. Wie komt?
Dikke kussen voor alle, we proberen nog wel eens...

• 18 Mei 2013 - 17:26

Funcho:

Optimo! A's e B's.

• 18 Mei 2013 - 19:03

Desiree:

Hallo Nicole en Walter,

Leuk iets van jullie te horen en te lezen dat jullie het naar je zin hebben en al veel gezien hebben.
    Vooral dat Kruger park moet prachtig zijn.
    Dus even afkicken van de electronica.
    Prettige reis verder en een leuke tijd bij Martha en Robin.

Groetjes Desiree

• 18 Mei 2013 - 19:55

Paul En Rita:

Alles komt ons heel bekend voor!!
    Veel groetjes aan Robin en Martha en nog een prettig verblijf ginder

• 18 Mei 2013 - 22:36

Coosje:

mooi verhaal, alsof ik er bij ben.
    lekker genieten

• 19 Mei 2013 - 08:56

Guy:

We zatten te wachten achter de mooie verhalen. En je leest tussen de lijnen dat jullie er weer van genieten.Doet aan iedereen de groeten. Breng eens wat zon in je handbagage mee. Guy

• 19 Mei 2013 - 12:25

Eddy De Frenne:

Leuk te vernemen dat alles 0k is , in de steden zal je wel wifi hebben maar daarbuiten is de tamtam van toepassing. Z Africa is prachtig van natuur , de wereld in een land is niet overdreven , de herrinneringen komen terug boven en als we een tweede keuze maken dan deden we het nog eens over.Dus geniet ervan en een braai tussen in is leuk meegenomen.
    Zijn pas terug van rondreis W kust USA . Het was prachtig ,wel druk en vermoeiend en de jetlag is nog steeds niet verwerkt.
    Pa&Ma alles ok , waren op communie feest , hun telefoon verbinding is defect maar Guy zal het wel overmaken.
    Vele groetjes.
    Eddy Bie

• 20 Mei 2013 - 14:02

Anja En Felix:

wat fijn dat jullie weer even Afrika kunnen opsnuiven ..... we wensen jullie een heel fijne tijd , hebben net eergisteren met familie en vrienden ons 25 - jarig " bestand " gevierd , in de stromende regen , en kou , maar wel gezellig....!!!!
    Benieuwd naar jullie verdere reiservaringen , groetjes , felix en Anja .